مقالات

ویژگی های یک دندانپزشک خوب چیست؟

هر فردی می‌تواند با تلاش و پشتکار وارد دانشکده دندانپزشکی شود؛ اما فقط تعداد کمی از فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی می‌توانند به یک دندانپزشک خوب و حتی عالی تبدیل شوند. حرفه دندانپزشکی علاوه‌بر نیاز به داشتن دانش و تخصص عالی، به خصوصیات و ویژگی‌هایی نیاز دارد که دندانپزشکان خوشنام را از سایرین متمایز می‌کند. معمولاًبهترین کلینیک دندانپزشکی کلینیکی است که بهترین و بااخلاق‌ترین دندانپزشکان را برای درمان بیماران انتخاب می‌کند. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با بهره‌گیری از توان و دانش تخصصی، مهارت و تعهد تیم دندانپزشکی مجرب در کنار استفاده از مدرن‌ترین ابزار و دستگاه‌های روز دنیا، توانسته است رضایت طیف وسیعی از مراجعان را جلب کند.

ویژگی‌های یک دندانپزشک خوب

به‌طور خلاصه، مهارت‌ و تعهد کاری جزو عوامل اصلی است که یک دندانپزشک خوب را از یک دندان‌پزشک متوسط مجزا می‌کند؛ اما باید توجه داشت که بسیاری از بیماران در محیط کلینیک یا مطب دندانپزشکی احساس آسیب‌پذیری زیادی می‌کنند؛ بنابراین دندانپزشک باید بتواند ارتباط صحیحی با بیمار برقرار و از گفتگوهای ساده برای ایجاد تعامل، تقویت ارتباطات و کسب اطلاعات بیشتر در مورد عادات سالم – یا نه‌چندان سالم – بیماران استفاده کند. در ادامه به توضیحات کوتاهی درباره سایر ویژگی‌های مهم یک دندانپزشک حرفه‌ای و خوب خواهیم پرداخت.

توجه به جزئیات

بهترین دندانپزشکان باید بتوانند به کوچک‌ترین جزئیات نیز توجه کنند؛ چون توجه به جزئیات به کشف مسائل دندانی ظریف کمک می‌کند. اگر دندانپزشک نتواند علت اصلی مشکلات دندانی را پیدا کند، باعث بروز مشکلات جدی‌تری برای سلامتی می‌شود. دندانپزشکان باید جزئیات‌گرا باشند؛ اما این جزئیات به جنبه فیزیکی محدود نمی‌شود. توجه یک دندانپزشک خوب به جزئیات باید به هر جنبه‌ای از روند درمان و سازماندهی عملیات معطوف شود تا چیزی از قلم نیفتد. توجه به جزئیات در دندانپزشکی، به‌معنای آگاهی از نحوه تشخیص، آسیب‌شناسی، ایجاد یک برنامه درمانی موثر با حضور متخصصان و انجام مداخلات موردنیاز است. نقص جزئیات ضروری در هر مرحله از فرآیند می‌تواند به فاجعه منجر شود. عدم آگاهی حتی در مورد جزئی‌ترین عامل می‌تواند باعث ناراحتی، هزینه و زمان بیشتری برای بیمار شود.

مهارت دندانپزشک

ویژگی دیگری که معرف یک دندانپزشک ماهر است، سطح مهارت او است. مهارت به توانایی دندانپزشک برای انجام حرکات دقیق در طی اقدامات دندانپزشکی اشاره دارد. دهان، فضای محدودی برای کارکردن دارد؛ بنابراین دندانپزشک باید انواع مهارت‌ها و فناوری‌های مناسب را به‌کار بگیرد تا بتواند درمان‌های دندانی دقیق و بدون عارضه را ارائه دهد.

نگاه هنری دندانپزشک

ممکن است تعجب کنید؛ اما بخش قابل‌توجهی از کار دندانپزشکی به سطح خاصی از مهارت هنری نیاز دارد، به‌خصوص اگر دندانپزشک قصد داشته باشد به درمان‌های زیبایی (از جمله ترمیم‌های قدامی، کامپوزیت، لمینت و …) بپردازد. باید توجه داشت که لبخند بیماران بر هر جنبه از زندگی آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، از تطبیق سایه گرفته تا کانتورینگ، دانستن و توانایی اجرای نسبت‌های ایده‌آل برای هر زاویه خط دندان و فک ضروری است.

ادب و صبر دندانپزشک خوب

دندانپزشکان خوب دارای مهارت‌های بین فردی قوی و نسبت به بیماران خود مهربان و متفکر هستند. آن‌ها به سوالات بیماران، صبورانه پاسخ می‌دهند، گزینه‌های درمانی مناسب را موردبحث قرار می‌دهند و برای ارائه یک تجربه مثبت تلاش می‌کنند. آن‌ها به بیمار اهمیت می‌دهند و این اطمینان را ایجاد می‌کنند که درمان موردنظر در بازگرداندن سلامت دهان و دندان بیمارشان موثر خواهد بود.

یک دندانپزشک خوب همیشه زمانی را برای گوش‌دادن به نگرانی‌های بیماران خود اختصاص می‌دهد، به‌خصوص زمانی‌که با کودکان یا سالمندان سروکار دارد. حتی اگر بیمار سوالات زیادی در مورد وضعیت خود بپرسد، دندانپزشک به اندازه کافی صبور خواهد بود، رفتاری محترمانه خواهد داشت و با همه بیماران به‌طور یکسان رفتار خواهد کرد.

دانش تخصصی دندانپزشک

علم دندانپزشکی هرگز از پیشرفت بازنمی‌ایستد. تکنیک‌ها و روش‌های درمانی برای ارائه یک درمان راحت و موثر برای بیماران مدام به‌روز می‌شوند. یک دندانپزشک حاذق، همیشه کنجکاو و مشتاق است که از علم روز مطلع شود و آن را در عمل خود ادغام کند.

شنونده فعال و گوینده آگاه‌بودن دندانپزشک خوب

شنیدن دغدغه‌های بیماران و گفتگو با آن‌ها به پرکردن شکاف بین دندانپزشک و بیمار کمک می‌کند. گفتگوهای ساده به هریک از طرفین اجازه می‌دهد تا با یکدیگر گرم بگیرند، مهارت‌های گوش‌دادن را بهبود می‌بخشد و حتی به کاهش اضطراب اجتماعی کمک می‌کند. مهم‌تر از همه، باعث می‌شود بیماران احساس کنند دیده و شنیده می‌شوند و باارزش هستند. بسیاری از مردم بر این باورند که گفتگوهای کوچک به اندازه مکالمات عمیق یا بحث‌های آموزنده مهم، معنادار یا ارزشمند نیست؛ اما در دندانپزشکی، ارتباط بین فردی می‌تواند مزایای زیر را هم داشته‌باشد:

  • بهبود روابط و ایجاد اعتماد: یک مکالمه دلپذیر و گوش‌دادن فعال به بیماران اطمینان می‌دهد که دندانپزشک در کنار آن‌ها است تا کمکشان کند و به این ترتیب، درمورد سلامت و رفاه خود احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.
  • بررسی‌های بهتر: مکالمه غیررسمی باعث می‌شود مشتریان احساس مشارکت و ارزشمندی پیدا کنند.
  • بیماران شادتر: حتی یک تعامل کوتاه بین دندانپزشک و بیمار می‌تواند احساس شادی، ارتباط، روحیه و تعلق ایجاد کند.

رفع اضطراب و ترس بیمار

با اینکه بسیاری از افراد در ابتدا به‌دلیل اعتبار یا پتانسیل درآمد بالا جذب این شغل می‌شوند؛ اما مفهوم واقعی دندانپزشکی یعنی مراقبت! دندانپزشکانی که واقعاً به بیماران خود اهمیت می‌دهند، برای سلامتی بهتر و مدیریت احساساتی مانند ترس و اضطراب به آن‌ها کمک می‌کنند؛ چون می‌دانند وظیفه اصلی آن‌ها به‌عنوان یک مراقب در محیط دندانپزشکی محافظت از تجربه بیمار است. نزدیک به 50 درصد از جمعیت از اضطراب دندانپزشکی متوسط تا شدید رنج می‌برند. در برخی موارد، ترس شدید از دندانپزشک می‌تواند مانع از حضور بیماران در مطب شود که به‌طور بالقوه منجر به کاهش سلامت دهان و دندان خواهد شد. تیم دندانپزشکان متخصص کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت همواره در تلاش هستند تا محیطی آرام و مناسب را برای بیماران فراهم کنند.

رعایت اصول و اخلاق حرفه‌ای

گاهی دندانپزشکان ممکن است وسوسه شوند درمورد زندگی، خانواده، برنامه‌های سفر یا موضوعات دیگر با بیماران صحبت کنند؛ اما ادب و اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند که موضوعات خود را هوشمندانه انتخاب کنند. دندانپزشک خوب هرگز نباید در مورد مذهب، امور مالی یا سیاست با بیمار صحبت کند؛ اما گفتگو درباره موضوعات ساده و خنثای مثل آب‌وهوا، ورزش یا حیوانات خانگی مشکلی ندارد. باوجوداین، برخی از بیماران ممکن است مایل به تعامل با دندانپزشک نباشند. در این موارد، دندانپزشک باید به نشانه‌های غیرکلامی بیمار توجه داشته‌باشد و گفتگو را به حداقل برساند. علاوه‌براین، رعایت موارد زیر هم جزو اصول و اخلاق حرفه‌ای است که یک دندانپزشک عالی باید رعایت کند:

  • احترام به بیمار؛
  • حفظ حریم خصوصی بیمار؛
  • ارائه اطلاعات صحیح؛
  • مسئولیت‌پذیری؛
  • عدم تبعیض بین بیماران.

سابقه کار دندانپزشک

سابقه دندانپزشک در جذب بیماران تاثیر بسیار زیادی دارد. تقریبا همه بیماران به‌دنبال یک دندانپزشک باتجربه و ماهر هستند که قادر به ارائه بهترین درمان‌ها و خدمات دندانپزشکی باشد. بنابراین، داشتن سابقه خوب و موفقیت‌های قبلی دندانپزشک می‌تواند باعث افزایش اعتماد آن‌ها شود و بیماران را به مراجعه ترغیب کند. همچنین، سابقه دندانپزشک نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن او است. بیماران به‌دنبال یک دندانپزشک دقیق با رفتار حرفه‌ای، متعهدانه و ملاحظه‌گر هستند. ازسوی‌دیگر، سابقه دندانپزشک نشان‌دهنده به‌روزبودن او و آگاهی از تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید در حوزه دندانپزشکی است.

ایجاد احساس امنیت و راحتی در بیمار

گاهی در برخی درمان‌ها مانند ارتودنسی، بیماران باید تا مدتی طولانی به کلینیک یا مطب مراجعه کنند. یک دندانپزشک عالی باید با رفتار حرفه‌ای و متعهدانه خود، باعث شود بیماران در زمان درمان احساس راحتی کنند.  بیماران دهان و دندان از نظر عاطفی و جسمی فوق‌العاده آسیب‌پذیر هستند و دندانپزشک باید روی یکی از حساس‌ترین نواحی بدنشان کار کند و احتمالاً چون بیماران نمی‌توانند ببینند که دندانپزشک چه می‌کند، ممکن است در زمان ورود ابزارهای دندانپزشکی به دهانشان دچار اضطراب یا احساس ناامنی شوند.

به‌همین‌دلیل است که جلب اعتماد بیماران برای یک دندانپزشک خوب ضروری است. بیماران باید با اعتماد به دندانپزشک به درمان او اعتماد و با او همکاری کنند. بنابراین، احساس امنیت و راحتی در کلینیک دندانپزشکی چیزی فراتر از امنیت فیزیکی است. برقراری ارتباط عاطفی و تعامل مثبت با بیماران باعث می‌شود در زمان معاینه و درمان احساس راحتی کنند.

سخن پایانی

یک دندانپزشک خوب کسی نیست که صرفاً از مهارت یا تعهد کاری بالا برخوردار باشد. هرچند این موارد نیز در تشخیص دندانپزشک ماهر مهم هستند؛ اما دندانپزشکان حاذق نه‌ تنها به مهارت‌های فنی و دانش تخصصی روز دنیا مجهزند، بلکه با ادب، صبر، احترام، شنوندگی و گفتگوی مثبت با بیماران به رفع اضطراب و نگرانی آن‌ها از فرایند درمان کمک می‌کنند و تجربه‌ای مثبت و رضایت‌بخش را برای بیماران رقم می‌زنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *